We werken allemaal in het ziekenhuis met patiënten. Vaak voeren we ook ingrijpende zaken uit bij die patiënten en dan kan het wel eens verkeerd lopen ook. Zijn wij als zorgverleners in het ziekenhuis dan aansprakelijk voor onze daden? Weet jij hoe die aansprakelijkheid geregeld is? In dit artikel kan je lezen wat er recent in de wetteksten is gewijzigd omtrent aansprakelijkheid.

Wat is er veranderd in wetgeving vanaf 1 januari 2025 ? 

  • Een benadeelde partij ( zoals een patiënt/klant) kan bij schade ervoor kiezen om deze te verhalen op de werknemer (= buitencontractuele aansprakelijkheid) in plaats van uitsluitend op de werkgever 
  • Begaat de werknemer een zware fout of een veelvuldige lichte fout of bedrog waaruit schade kan voortkomen dan kan de benadeelde partij de werknemer vanaf nu rechtstreeks aanspreken.  
  • De benadeelde partij zal daarbij wel moeten bewijzen dat de betrokken werknemer bedrog of een zware of een veelvuldige voorkomende lichte fout pleegde en dat de schade daarvan het gevolg is. 

Als ACV Puls beseffen we dat dit vervelende gevolgen kan hebben voor werknemers die veelvuldig met “klanten” in contact komen. Het aangeschreven worden door de benadeelde partij en of voor een rechtbank gedaagd worden is geen prettig vooruitzicht. 

We zijn er ons van bewust dat er in de maatschappij een jammerlijke evolutie bestaat die kan leiden tot situaties waarbij naamkaartjes van werknemers worden weggehaald omdat dit te overwegen valt. 

Daarom stelde ACV Puls ter bescherming van alle medewerkers aan de werkgever het volgende voor : 

  • Neem in de overeenkomst met “klanten” een bepaling op via de algemene voorwaarden dat de werknemer als hulppersoon niet kan worden aangesproken door de “klant”. Dit zorgt voor een juridisch sluitende oplossing. 
  • Via deze overeenkomst kan indien nodig de hulppersoon ( werknemer) dit als verweermiddel inroepen 
  • Daarnaast vragen we om dergelijke bepaling op te nemen in de arbeidsovereenkomst of het arbeidsreglement. 
  • We vragen aan de werkgever om afspraken te maken wie communiceert met de benadeelde partij indien zich fouten met navolgende schade hebben voorgedaan. Daarnaast vragen we ook afspraken over in welke mate er in de communicatie details over de oorsprong worden meegegeven. 

We nemen deze voorstellen mee naar de komende ondernemingsraden en hopen dat ook de directie dit goedkeurt en opneemt in het huidige en toekomstige arbeidsreglement (cfr. fusie met SJKI).